Skautska(izviđačka) metoda je sustav progresivnog samoobrazovanja koji se ogleda u međudjelovanju sljedećih elemenata:

  • Izviđački Zavjet i Zakoni,
  • Iskustveno učenje,
  • Osobni napredak,
  • Timski sustav,
  • Podrška odraslih,
  • Simbolički okvir,
  • Priroda,
  • Uključenost u zajednicu.

Skautska se metoda u praksi provodi stvaranjem svrhovitog odgojno-obrazovnog iskustva za djecu i mlade.

U središtu skautske metode je sustav vrijednosti – Izviđački zavjet i zakoni, a o njima više saznajte ovdje.

iskustveno učenje

U izviđačkim aktivnostima nema mjesta za tipično školske oblike učenja.

Provedba praktičnih aktivnosti i stjecanje iskustva iz stvarnog života, te potom promišljanje o doživljenom, je način rada kojeg koristimo kako bismo olakšali kontinuirano učenje i razvoj.

Navedeno se ne odnosi samo na praktičan rad na usvajanju izviđačkih znanja i vještina, već i na pružanje osobnog iskustva svakom djetetu i mladoj osobi u timskom radu, planiranju, zajedničkom donošenju odluka, vođenju tima i sl.

osobni napredak

Sustavnim poticanjem na aktivnost, učenje i napredovanje, djecu i mlade potičemo da postepeno preuzmu odgovornost i aktivnu ulogu u svom vlastitom razvoju. Na taj način, svakom djetetu i mladoj osobi omogućujemo napredovanje na planu osobnog razvoja, na svoj način i svojim tempom, u skladu s dobi i mogućnostima.

Ovakav sustav ne predstavlja natjecanje s drugima, već sa samim sobom, kroz stalno nadmašivanje vlastitih mogućnosti.

timski sustav

Izviđačke radne skupine, koje se najčešće nazivaju patrolama, prilagođene su prirodnim potrebama djece za okupljanjem u društvu svojih vršnjaka. Ovakve skupine tj. timovi najčešće broje do osam članova, a više takvih skupina iste dobne kategorije čine sekciju.

Organizacija rada u timovima i sekcijama omogućuje izviđačima da nauče cijeniti različitosti i sudjeluju u vršnjačkom učenju, pomaže im da razvijaju interpersonalne vještine i unaprjeđuju odnose, motivira ih da se okušaju u vođenju i razvijaju liderske vještine te im omogućuje izgradnju osjećaja odgovornosti i pripadnosti.

podrška odraslih

Izviđaštvo se oslanja na odrasle koji potiču, pomažu i podržavaju djecu i mlade kroz stvaranje prilika za učenje i pretvaranje tih prilika u vrijedna životna iskustva. Pritom odrasli brinu o tome da djeca u svakom trenutku osjećaju da je izviđaštvo igra koju oni sami vode, a da su odrasli tu samo da im u tome pomognu.

Izviđaštvo omogućuje da se entuzijazam mladih i iskustvo odraslih međusobno isprepliću i nadopunjuju, uz uzajamno poštovanje, povjerenje i prihvaćanje.

simbolički okvir

Simbolički okvir, posebno prilagođen pojedinoj dobnoj kategoriji, nudi priču koja svim dijelovima programa daje simbolički smisao i stapa ih u jednu konzistentnu i atraktivnu cjelinu, a kod djece i mladih potiče kreativnost, domišljatost i sposobnost maštanja kojima se potiče njihov razvoj.

priroda

Priroda je okruženje koje pruža idealne uvjete za izviđačke aktivnosti, nudeći avanture i prilike za učenje.

Sudjelovanje u izviđačkim aktivnostima u prirodi ne predstavlja samo priliku za boravak na otvorenom. Priroda omogućuje djeci i mladima da budu u izravnom kontaktu sa svijetom prirode – da otkrivaju odnose koji povezuju ljude i prirodni svijet, da razvijaju povezanost s prirodom i da razumiju važnosti održivosti.

uključenost u zajednicu

Rad u zajednici i za zajednicu nije samo ono što izviđači rade za druge, već i sve ono što rade s drugima, nastojeći upoznati druge i drugačije članove zajednice.

Angažirajući se u zajednici, mladi dobivaju priliku na konkretnim zadacima osjetiti što znači preuzeti odgovornost. Na taj način, mladima omogućujemo da osvijeste svoju ulogu i obvežu se postati aktivni građani svijeta te im poručujemo da ne moraju čekati da odrastu da daju svoj doprinos da njihova zajednica postane bolja.