Skautska(izviđačka) metoda je sustav progresivnog samoobrazovanja koji se ogleda u međudjelovanju sljedećih elemenata:
- Izviđački Zavjet i Zakoni,
- Iskustveno učenje,
- Osobni napredak,
- Timski sustav,
- Podrška odraslih,
- Simbolički okvir,
- Priroda,
- Uključenost u zajednicu.
Skautska se metoda u praksi provodi stvaranjem svrhovitog odgojno-obrazovnog iskustva za djecu i mlade.
U središtu skautske metode je sustav vrijednosti – Izviđački zavjet i zakoni, a o njima više saznajte ovdje.


iskustveno učenje
U izviđačkim aktivnostima nema mjesta za tipično školske oblike učenja.
Provedba praktičnih aktivnosti i stjecanje iskustva iz stvarnog života, te potom promišljanje o doživljenom, je način rada kojeg koristimo kako bismo olakšali kontinuirano učenje i razvoj.
Navedeno se ne odnosi samo na praktičan rad na usvajanju izviđačkih znanja i vještina, već i na pružanje osobnog iskustva svakom djetetu i mladoj osobi u timskom radu, planiranju, zajedničkom donošenju odluka, vođenju tima i sl.
osobni napredak
Sustavnim poticanjem na aktivnost, učenje i napredovanje, djecu i mlade potičemo da postepeno preuzmu odgovornost i aktivnu ulogu u svom vlastitom razvoju. Na taj način, svakom djetetu i mladoj osobi omogućujemo napredovanje na planu osobnog razvoja, na svoj način i svojim tempom, u skladu s dobi i mogućnostima.
Ovakav sustav ne predstavlja natjecanje s drugima, već sa samim sobom, kroz stalno nadmašivanje vlastitih mogućnosti.


timski sustav
Izviđačke radne skupine, koje se najčešće nazivaju patrolama, prilagođene su prirodnim potrebama djece za okupljanjem u društvu svojih vršnjaka. Ovakve skupine tj. timovi najčešće broje do osam članova, a više takvih skupina iste dobne kategorije čine sekciju.
Organizacija rada u timovima i sekcijama omogućuje izviđačima da nauče cijeniti različitosti i sudjeluju u vršnjačkom učenju, pomaže im da razvijaju interpersonalne vještine i unaprjeđuju odnose, motivira ih da se okušaju u vođenju i razvijaju liderske vještine te im omogućuje izgradnju osjećaja odgovornosti i pripadnosti.
podrška odraslih
Izviđaštvo se oslanja na odrasle koji potiču, pomažu i podržavaju djecu i mlade kroz stvaranje prilika za učenje i pretvaranje tih prilika u vrijedna životna iskustva. Pritom odrasli brinu o tome da djeca u svakom trenutku osjećaju da je izviđaštvo igra koju oni sami vode, a da su odrasli tu samo da im u tome pomognu.
Izviđaštvo omogućuje da se entuzijazam mladih i iskustvo odraslih međusobno isprepliću i nadopunjuju, uz uzajamno poštovanje, povjerenje i prihvaćanje.


simbolički okvir
Simbolički okvir, posebno prilagođen pojedinoj dobnoj kategoriji, nudi priču koja svim dijelovima programa daje simbolički smisao i stapa ih u jednu konzistentnu i atraktivnu cjelinu, a kod djece i mladih potiče kreativnost, domišljatost i sposobnost maštanja kojima se potiče njihov razvoj.
priroda
Priroda je okruženje koje pruža idealne uvjete za izviđačke aktivnosti, nudeći avanture i prilike za učenje.
Sudjelovanje u izviđačkim aktivnostima u prirodi ne predstavlja samo priliku za boravak na otvorenom. Priroda omogućuje djeci i mladima da budu u izravnom kontaktu sa svijetom prirode – da otkrivaju odnose koji povezuju ljude i prirodni svijet, da razvijaju povezanost s prirodom i da razumiju važnosti održivosti.


uključenost u zajednicu
Rad u zajednici i za zajednicu nije samo ono što izviđači rade za druge, već i sve ono što rade s drugima, nastojeći upoznati druge i drugačije članove zajednice.
Angažirajući se u zajednici, mladi dobivaju priliku na konkretnim zadacima osjetiti što znači preuzeti odgovornost. Na taj način, mladima omogućujemo da osvijeste svoju ulogu i obvežu se postati aktivni građani svijeta te im poručujemo da ne moraju čekati da odrastu da daju svoj doprinos da njihova zajednica postane bolja.